måndag 5 april 2010

Kan jag få en 3a ångest tack?




Påsken är väl över nu va?

Jag är så in i helvete trött. Har som sagt jobbat hela helgen. Andra har sovit hela helgen. Några jag känner har varit på mini-semester eller helt enkelt bara tagit det lugnt med sina familjer.

Många, många har nog druckit alkohol i helgen. Jag hör och ser spår av bakfylla och ångest överallt. En vän som gjort bort sig för femhundrade gången ringde och grät, min kollega såg lite sliten och skamsen ut i dag. Läser bloggar som osar av ågren och på tunnelbanan kändes gårdagens festande rätt närvarande.

Nästa vecka, nästa helg eller kanske till och med i morgon kommer många av de skamsna partyprissarna sitta med ett glas i handen igen. Minnet av måndagens ångest är som bortblåst. Snart kommer det ju nya helger att festa på! Det som var ett kvävande problem för några dagar sedan är nu ett minne blott! För fan. Det är ju snart Kristi Flygare! Efter det kan man ta det lugnt.

Sen tillbaka till oron i kroppen, skammen för att man gjort bort sig och känslan av stress.
Kanske gör man snart den där kopplingen.
Alkohol-Oro. Alkohol-Ångest. Alkohol-Skam.
Kanske gör man det aldrig.

Jag är så oerhört vansinnigt LYCKLIG över att jag vaknade i morse, pigg, utvilad och inte det minsta bakis! När jag promenerade ner för Ringvägen i morse stannade jag upp en stund. Söder låg tyst och det var inte en människa ute. Vilket lyckorus! Jag är nykter, vet vad jag gjorde igår, orsakade ingen något ont och kan gå med huvudet högt idag. Så har det ju inte alltid sett ut. För sju år sedan hade jag legat bakom mörka gardiner nu och drunknat i självförakt.

Hoppas er helg varit fri från skam och ångest mina Kära. Nu ska jag koka kaffe för min ångestfyllda vän kommer snart hit för lite tuff kärlek. Ja det funkar förstår ni. Människor som stryker alkisar medhårs och tiger kan lika gärna sätta en kula i tinningen på dem och trycka av.
Men det är ett helt annat inlägg!

Nu ska jag och tronarvingen moffa i oss butterkaka och grillchips.

Ha en skön Måndag min Kära.






7 kommentarer:

  1. Mm, jag tänkte på dig idag och på hur skönt det ändå är att inte bara bakis och har bakisångest. Man är så förbannat dum.

    SvaraRadera
  2. fast en del har nog druckit alkohol utan att få ångest, känna skam eller va bakis. som jag.

    SvaraRadera
  3. I´ma: Ja men det är inte dem som jag pratar om. Du står ju för sjutton och sippar på en cider i en timma :)

    SvaraRadera
  4. haha nä jag dricker öl nowadays! jojo..nya tider! tre i rad pallar jag minst. *stolt*

    (eller jag varvar cider vin å öl. men ändå.)

    SvaraRadera
  5. Asså jag vet inte men skulle det som inte bli lite tokigt om jag sa:
    "Men Guu va duktig du är som dricker tre i rad!"

    :)

    SvaraRadera

Välkommen tillbaka söta du.